grayscale photography of stop signage under sky

Moet ik stoppen met mijn bedrijf of doorgaan?

De laatste weken krijg ik steeds meer vragen van klanten of het nog nut heeft om door te gaan met het bedrijf of dat ze moeten stoppen voordat het kalf verdronken is. Ik kan hier voor een ondernemer geen keuze in maken. Dat betekend niet dat ik mijn klanten niet kan adviseren. Wat zijn de punten waar zij nu tegenaan lopen en waarom overwegen zij te stoppen? In deze blog vertel ik jullie het verhaal uit de praktijk.

grayscale photography of stop signage under sky
Photo by Alexander Kovalev on Pexels.com

Wat is er aan de hand?

Veel van mijn klanten hebben vanaf 2020 problemen ondervonden door de corona regels opgelegd door de overheid. Verkopen liepen terug en daarmee de omzet. Bedrijven moesten dicht en teerde in op buffers. Deze buffers betroffen niet alleen de zakelijke rekeningen, maar ook prive hebben veel van mij klanten toe moeten leggen. Beginnende ondernemers kregen geen coronasteun, terwijl gevestigde ondernemers deze wel kregen. In het achterhoofd houdende dat deze steun grotendeels terugbetaald moest gaan worden.

Met het einde van corona in zicht ontstond er een oorlog waar heel de wereld last van had en nog steeds heeft. Inkopen werden duurder, grondstoffen schaars en vaste lasten gingen door het dak. De kostenkant van de gemiddelde onderneming steeg harder dan de opbrengsten.

Zo werd het oktober 2022 en de belastingdienst startte de betaalregelingen op voor ondernemers die coronasteun hadden ontvangen. De lasten voor de ondernemer bleef stijgen.

Helaas bleef het daar niet bij. De energiekosten zijn bij veel ondernemers minimaal verdubbel, al zie ik ook gevallen dat zij tot wel vier keer zoveel betalen als een jaar geleden.

De ondernemers met personeel hebben daarbij nog een loonstijging door moeten voeren van 10%. Het personeel voelt de inflatie ook en dan is het niet meer dan logisch dat de lonen moeten stijgen.

Al deze kosten moeten een keer doorberekend worden naar de consument. De Nederlandse overheid ontkent dat Nederland zich in een negatief loon-prijs spiraal bevind. Mijn mening is dat dit spiraal al gaande is en de weg eruit een moeilijke en pijnlijke route is.

En nu?

Terug naar de vraag of een bedrijf moet stoppen of door moet gaan. Een ondernemer heeft zijn kennis in de markt en kent zijn bedrijf en de concurrentie het best. In toekomst kijken kunnen we helaas niet en moeten we de feiten van het heden onder de loep nemen.

In een gesprek neem ik met de klant een aantal punten door om helderheid te krijgen over de huidige status van het bedrijf en de verwachtingen voor de toekomst.

Overweeg jij ook om te stoppen? Denk dan eens na over de volgende punten:

  • Hoe sta ik er op dit moment financieel voor? Kun je alle rekeningen nog betalen en ondertussen een boterham met kaas eten? Als alle gelden in het bedrijf verdwijnen en jij geen inkomsten meer hebt kun je jezelf afvragen hoe lang je dit nog vol gaat houden.
  • Is het ondernemen nog leuk? Sta je nog positief in het bedrijf?
  • Kun je de kosten terugdringen en/of de omzet verhogen? Zijn er mogelijkheden om jouw financiele positie te versterken?
  • In het geval van personeel, is er nog voldoende gekwalificeerd personeel voor jouw bedrijf of kamp je met tekorten? Tekorten zorgen voor een hogere werkdruk en meer stress.
  • Zit jij nu al met de handen in het haar of zijn het zorgen over de toekomst? Als jouw ondernemersinstincten zeggen dat de toekomst er slechter uitziet dan het heden mag jij jezelf afvragen of dat is wat jij wilt. Een veel gemaakte opmerking is ยดGa ik nu de stekker eruit trekken of wachten tot ik failliet ben?ยด. Hopen op betere tijden is geen slechte eigenschap en mijn inziens zelfs een positieve instelling. Vergeet echter niet om ook met een realistische blik te kijken.
  • Denk buiten de box! Kun je de bedrijfsactiviteit veranderen? Zijn er andere leveranciers die jouw product tegen andere voorwaarden kunnen leveren? Lever je diensten? Kun je andere diensten aanbieden, verbreden of moet je juist verdiepen?
  • Gaan concurrenten in jouw omgeving failliet of stoppen zij? Dan kun je dit op twee manieren bekijken. Jouw onderneming is niet relevant voor de doelgroep, de baten heffen de lasten niet meer op en jouw activiteit is een bedreigde branche. Of zie je het positief? Het spreekwoord ยดden een zijn dood is de ander zijn broodยด is er niet voor niets. Klanten zullen het product of de dienst toch afnemen en minder aanbieders betekend meer klanten per aanbieder.

Wees creatief en probeer het licht te zien aan het einde van de tunnel. De grootste beperking die een ondernemer heeft is de ondernemer zelf. Wees tegelijkertijd ook realistisch. Is er een personeelstekort en ben je al betalingsregelingen aan het treffen? Dan is de overweging om te stoppen misschien makkelijker te maken en behoed jij jezelf voor erger. Vertrouw op jouw instinct als ondernemer maar hou ten alle tijden de kop erbij.

don t quit message
Photo by Leeloo Thefirst on Pexels.com

Conclusie

Aan het begin van deze blog heb ik al aangegeven dat er maar een de keuze kan maken om door te gaan of te stoppen en dat is de ondernemer zelf.

In de persoonlijke gesprekken die ik nu voer met mijn klanten probeer ik zowel de positieve kant als de negatieve kant te benoemen. Steek de kop niet in het zand en kijk met een open blik naar jouw onderneming.

Kijk waar de kansen liggen en wat de bedreigingen zijn. Hier kun je een SWOT analyse voor gebruiken zoals in het ondernemersplan staat.

Maak een wijs besluit en voel het niet als falen. Falen doe je als je de ogen sluit. Een goede overweging maken, hoe moeilijk dit ook kan zijn, getuigd juist van goed ondernemerschap.

Heb je toch nog vragen of wil je sparren? Boek dan in de winkel een afspraak en ik denk met je mee!

Veel succes!

Yasou!

Yours Truly


Geplaatst

in

, ,

door

Tags:

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *