White 'FOOD' sign outside a grocery

Krimpflatie, de verborgen vorm van inflatie

Krimpflatie, een veel gehoorde term in het nieuws, maar wat is het nu precies? En niet geheel onbelangrijk, wat merk jij er van?

White 'FOOD' sign outside a grocery

Inflatie

Kort door de bocht is jouw zuurverdiende euro in tijden van inflatie minder waard dan in de periode voorafgaand. De prijzen van alle producten en diensten stijgen dusdanig hard dat jouw loon minder waard wordt. Ja jouw euro blijft een euro, maar wat kun jij nog met die euro?

In korte periode stegen de prijzen van huizen, boodschappen, elektra en gas, brandstoffen, grondstoffen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het leven werd en wordt steeds duurder en er lijkt geen eind aan te komen.

Het CBS rekende voor januari uit dat de inflatie gestegen is met 7,6%. Dit is lager dan de voorgaande maanden in 2022. Desondanks zakken de prijzen niet. Als je om je heen naar mensen luistert zul je veel horen dat alles met de week duurder wordt.

Krimpflatie

Producenten van voedingsmiddelen hebben nu een methode gevonden om jou als consument voor de gek te houden. Krimpflatie oftewel je krijgt minder terwijl je de hoofdprijs betaald.

Na de top omzetten van producenten en supermarkten gedurende de Corona periode moet je er niet aan denken dat dit weer terug zakt. Wat is er nu aan de hand?

Om te zorgen dat jij als consument vrolijk jouw euro, die al minder waard is, uit blijft geven zijn veel verpakkingen aangepast door de voedselproducent. Heb je mazzel dan krijg je minder maar wel voor dezelfde prijs. Helaas is dit in veel gevallen niet zo. Je krijgt minder en betaald ook nog eens meer.

De consumentenbond heeft een onderzoek gedaan naar deze strategie.

De uitkomst was schrikbarend te noemen.

Drink jij graag Karvan Cรฉvitam? De inhoud van de flessen siroop ging van 750 ml naar 600 ml, terwijl de prijs maar met โ‚ฌ0,10 daalde. Daardoor betalen consumenten per 100 ml 22% meer.

In een kuipje Goudaโ€™s Glorie Volle Pond zit nog maar 500 gram in plaats van 600 gram. Maar de prijs steeg van โ‚ฌ1,85 naar โ‚ฌ2,49, een prijsverhoging van 62% per 100 gram.

In een zak Hema Koffiepads zitten nog maar 40 pads in plaats van 46. Terwijl de prijs omhoog ging van โ‚ฌ3,00 naar โ‚ฌ3,50, een stijging van 34% per koffiepad.

Gelukkig zijn niet alle producenten graaiers. Of misschien toch wel?

Een zak Layโ€™s Chips van 225 gram naar 200 gram, Verkade Nobo Sprits van 200 gram naar 150 gram en Swiffer Vloerdoekjes van 40 naar 34 doekjes in een doosje.

Het zijn niet alleen de A-merken die krimflatie gebruiken als nieuwe strategie. Zelfs bij het kopen van huismerken ontkom je niet aan het feit dat je meer betaald voor minder. Heb jij een vaste supermarkt die je bezoekt? Of je nu naar Albert Heijn, Jumbo, Lidl of de Plus gaat, alle grootgrutters doen er vrolijk aan mee.

Mens erger je niet

Zoals je kunt lezen ontkom je bij de supermarkten niet aan de krimpflatie. Je wordt er gedwongen mee geconfronteerd en hebt het er maar mee te doen.

Fabrikanten geven aan dat door de stijgende kosten waar zij meer geconfronteerd worden de verpakkingen kleiner worden om de consument te behoeden voor fikse prijsstijgingen. Wordt er gevraagd naar de prijzen wijst de fabrikant naar de supermarkten.

Trek jouw conclusie en bepaal wie er verdient aan jouw euro.

De top van Ahold-Delhaize eet er in ieder geval geen boterham minder om. Deze kreeg er in 2022 gemiddeld 13% bij! Zie hier het artikel van RTL Nieuws.

Ga je boodschappen doen, denk dan eens na over wie er zo aan jou verdiend,

Yasou!

Yours Truly


Geplaatst

in

,

door

Tags:

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *